Антоніо Вівальді
Антоніо Вівальді італійський композитор, скрипаль, диригент і педагог. Йому належить багато творів: 27 опер; ораторії «Юдіф торжествуюча», «Приношення волхвам». 55 мотетів, гімнів та ін- ших духовних творів; 465 концертів для різних інструментів, у тому числі 220 для скрипки з оркестром; 75 сонат для різних інструментів і т. д.
Історична доля творів Антоніо Вівальді дивно нагадує долю творінь Иоганна Себастьяна Баха. Величезна слава за життя, потім майже повне забуття і «друге народження» в ХХ ст., коли Вівальді стає найпопуляр нішим після Баха композитором докласичної епохи.
Попри те, що Вівальді був високо шанованим сучасника ми як автор симфоній, опер, духовних творів, в історію європейської культури, він увійшов, головним чином, як творець інструментального концерту.
Антоніо Вівальді народився у Венеції 4 березня 1678 р. в сім’ї Джованні Батісто Вівальді. Перукаря, який водночас вправно грав на скрипці Скрипковій грі юний Антоніо вчився у батька. Пізніше вчителем хлопця став відомий скрипковий віртуоз Джованні Батісто.
І маститий композитор Дж. Легренці Багаторічна діяльність батька на духовному терені вплинула на рішення Вівальді вибрати кар’єру священика. Прийнявши духовний сан в 1703 р., він став педагогом в одній із кращих жіночих шкіл у Венеції. І опинився в середовищі з блискучими музичними традиціями. Подібно до інших композиторів XVIII ст., які виступали в ролі педагогів, він повинен був складати для своїх учнів величезну кількість духовної і світської музики. Ораторії, кантати, концерти, сонати. Крім того, він проводив репетиції з хором і оркестром і диригував концертами.
Вівальді продовжував удосконалювати свою майстерність як скрипаль-віртуоз, а незабаром здобув популярність і як прекрасний диригент. Концерти капели, з якими Вівальді виступав двічі на місяць, збирали численну і захоплену публіку. Ставали відомими і його інструментальні твори. Вівальді замовляли урочисту церемоніальну музику паризькі диригенти, його запрошували до Австрії, Німеччини. До речі, саме в Німеччині Бах переклав для клавіру і органа дев’ять концертів композитора.
Починаючи з 1713 р., Вівальді звертається до нового для нього жанру – опери, яка на довгі роки стане важливою сферою його діяльності. Взагалі список опер, написаних у цей насичений творчістю час, важко піддається переліку. Тільки за 1718-1724 pp. 3-під його невтомного пера вийшло одинадцять нових опер
Прем’єри опер у різних містах Італії зміцнили і матеріальний стан Вівальді. Він уже міг запрошувати для виконання своїх творів кращих вокалістів Італії. Та все ж, незважаючи на успіх опер, у слухачів найбільшої популярності набули концерти Вівальді. Особливо знаменитий цикл «Пори року», який поклав початок програмній симфонічній музиці. Взагалі, Вівальді написав величезну кількість концертів для різних інструментів, і передусім для скрипки. На сьогодні відомо 220 концертів тільки для однієї скрипки з супроводом, а всього в спадщині композитора налічується понад 450 творів цього жанру.
Антоніо Вівальді помер у Відні 28 липня 1741 р. Доля його спадщини була унікальною. Лише в ХХ ст., завдяки випадково знайденим рукописам, перед здивованим музичним світом з’яви-лася велика частина творів, про існування яких раніше навіть не підозрювали. Триста концертів, 18 опер, понад сто вокальних тво рів – такий значний список знову відкритих опусів примусив пе- реоцінити творчість великого венеціанця. З скромного передвісни- ка великого Баха Вівальді перетворився на найбільшого музиканта, який, наче яскрава зірка, затьмарив колишні світила на музично- му небосхилі XVIII століття.
Дэвид Гарретт “Зима” Вивальди – David Garrett “Winter” The Four Seasons Vivaldi